تجليات نظرية التجربة الجمالية في غزل فقهاء مكة والمدينة في العصر الأموي
Manifestations of the theory of aesthetic experience in the spinning of the jurists of Mecca and Medina in the Umayyad era
د. خالد زغريت ـ جامعة حماة – كلية الآداب و العلوم الإنسانية – سورية.
Dr. Khaled Zaghrit ـ Hama University T – College of Arts and Humanities – Syria
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الادبية والفكرية العدد 84 الصفحة 51.
ملخص:
يهدف هذا البحث إلى تأصيل مفهوم التجربة الجمالية على وفق منظور علم الجمال. ويسعى إلى كشف تجلياتها في غزل فقهاء مكة والمدينة في العصر الأموي. وقد توصل هذا البحث إلى أن التجربة الجمالية في غزل هؤلاء الشعراء ارتكزت إلى نمطين هما: التجربة المباشرة، والتجربة الثقافية غير المباشرة.
وبيّن البحث أن التجربة الجمالية في هذا الغزل مرّت بثلاث مراحل هي: الألفة، والتهيؤ النفسي، والإدراك الجمالي، واستقصى ارتباط التجربة الجمالية فيه بالمثالية الجمالية التي يقصد بها الوصول إلى الكمال في بناء النموذج الجمالي. وأكد هذا البحث أن غزل الفقهاء انبثق من خبرة إنسانية أصيلة في الطبع البشري. لا يجرح صدق انتمائهم إلى فئة الفقهاء. فكانت أشعارهم صدى تجارب إنسانية وجدانية لا تغلو بالحسية، بل تنأى عنها نحو أفق نادر من الطهر والعفة منح غزلهم خصائص معنوية وفنية ميزته من الغزل الأموي.
اعتمد هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي الذي يستند إلى نظريات علم الجمال في دراسة تجليات التجربة الجمالية في غزل هذه الفئة من الشعراء الفقهاء، وتأتى لهذا المنهج أن يتصل بكشوفات خصائص الإبداع الشعري في هذا النمط من الغزل.
الكلمات المفتاحية: الأموي – التجربة – الجمالية – غزل – فقهاء .
Abstract:
This research aims to root the concept of aesthetic experience according to the perspective of aesthetics. It seeks to reveal its manifestations in spinning the jurists of Mecca and Medina in the Umayyad era. This research concluded that the aesthetic experience in the spinning of these poets was based on two patterns: the direct experience, and the indirect cultural experience.
The research showed that their aesthetic experience passed through three stages: familiarity, psychological preparation, and aesthetic perception, and investigated the connection of the aesthetic experience in their courtship with aesthetic idealism, which is intended to reach perfection in building an aesthetic model. This research confirmed that the flirting of the jurists emanated from an authentic human experience in human nature. Do not hurt in the sincerity of belonging to the category of jurists. Their poems were the echo of human and sentimental experiences that did not go beyond sensuality, but rather moved away from them towards a rare horizon of purity and chastity that gave their poetry moral and artistic characteristics that distinguished it from the Umayyad poetry.
This research relied on the descriptive analytical approach, which is based on theories of aesthetics in the study of the manifestations of the aesthetic experience in the spinning of this category of poet’s theologians.
Keywords: Umayyad – experience – aesthetic – spinning – jurists.