تلقي النقد المغربي البنيوية التكوينية. “إدريس بلمليح أنموذجا”.
Receiving Moroccan criticism : the structuralist formation approach of Idris Balamlih as a model.
الباحثة : نجاة الغوز ـ كلية الآداب و العلوم الإنسانية، جامعة محمد الأول بوجدة ـ المغرب .
NAJAT ELGHOUZE, Faculty of arts and humanities, Mohammed the first university in OUJDA , MOROCCO
للاطلاع على كل المقال حمل من هنا مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 83 الصفحة 93.
ملخص: عرفت الساحة النقدية العربية خلال العصر الحديث عددا من التيارات النقدية باتجاهاتها الفلسفية والمنهجية المتنوعة. فمنها من توقف عند عتبة وصف الظاهرة الإبداعية أو الغوص في لغتها و بنائها اللغوي، مثل ما نجد في المنهج البنيوي و اللساني و السيميائي. في مقابل ذلك تحضر مناهج تجاوزت هذه الرؤية لتعانق التفكير و التأويل كالبنيوية التكوينية و الهرمينوطيقا و جمالية التلقي . وفي خضم هذا الجو الثقافي و الفكري حاول النقد المغربي أن يبحث عن مكانه و إطار منهجي يسخر من خلاله المناهج النقدية لمدارسة الإبداع، و تفسيره بل تجاوز الأمر الى مسألة إعادة قراءة التراث النقدي و البلاغي العربي القديم من خلال بعض المناهج كالبنيوية التكوينية مع الناقد إدريس بلمليح، والذي حاول دراسة المدونة النقدية الجاحظية بناء على أسس هذا المنهج في إطار حوار مع الذات العربية ، وأبعادها الثقافية و الفكرية و الإبداعية .
الكلمات المفتاحية: البنيوية التكوينية- النقد- قراءة التراث- الجاحظ .
Abstract:
During modern times, the Arabic literary criticism arena has witnessed various schools of thought with diverse philosophical and methodological orientations. Some schools of thought focus solely on describing the creative phenomenon, while others delve into the language and linguistic structure of the work, such as the structuralism movement. On the other hand, other approaches aim to surpass this vision and embrace interpretation and analysis, such as the configurational structuralism, hermeneutics, and aesthetic reception. Amidst this cultural and intellectual environment, Moroccan criticism attempts to establish a methodological framework that utilizes critical approaches to study creative works. However, this goes beyond merely establishing a methodological framework for studying creative works. It also involves revisiting old Arabic literary and rhetorical heritage through certain approaches, such as configurational structuralism, as seen in the work of the Moroccan critic Idris Balmilih. He attempted to study Al-Jahiz’s critical anthology based on the foundations of this approach, within the context of a dialogue with Arab selfhood and its cultural, intellectual, and creative dimensions.
Keywords: Structuralism, Criticism, Heritage Reading, Al-Jahiz