
الإيقاع بين الموروث العروضي وشعر التفعيلة شعر حسن المطروشي أنموذجا”
The rhythm between traditional prosody and measured verse: Hassan Matroushi’s poetry as a model
ط/د. حمد بن خميس الظفري (جامعة محمد الخامس- المغرب)
Hamed Khamis AL-dhafri (Mohammed V University – Morocco)
ورقة منشورة في كتاب أعمال ملتقى اللّغة العربية بين تحديات العصر الرّقمي ومتطلّباته (المجلد الأول) الصفحة 101.
مستلخص:
هدف البحث إلى دراسة الإيقاع الشعري وتطوره في شعر حسن المطروشي بالتركيز على مقارنة التطور بين الموروث العروضي للخليل (ت175هـ) الذي يعتمد على الأوزان والبحور، وشعر التفعيلة الحديث الذي يعتمد على المرونة في تكوين الإيقاع الموسيقي للقصيدة، وخلص البحث إلى نتائج أهمها:- يمتاز شعر المطروشي بألفاظ جزلة، ومعانٍ قوية، وأفكار واضحة، وتنوع أوزانه الإيقاعية؛ مما جعل من أعماله مجالًا خصبًا للبحث والدراسة.
- اعتنى المطروشي باختيار التراكيب اللغوية التي حققت جمالية خاصة للنصوص الشعرية، وعملت على تشكيل إيقاعي متنوع في القصائد.
- تبيّن غلبة شعر التفعيلة على الموروث العروضي في عدد القصائد إذ بلغت تسعين قصيدة مقابل ثلاث وأربعين قصيدة؛ مما يدل على الكثافة الإيقاعية التي يوفرها شعر التفعيلة، وارتياح المطروشي لشعر التفعيلة.
- نوَّع المطروشي في البحور الشعرية الخليلية؛ لرغبته القوية في التنوع الإيقاعي، ولبيان تمكنه وقدرته في القصيدة العمودية فضلا عن موضوعها الذي يتسق وبحرها.
- جمع المطروشي بين البحور الصافية والبحور المركبة مما يدل على تمكنه من النظم على أشكال مختلفة من النغم والإيقاع.
Abstract:
This research aims to investigate the poetic rhythm and its development in the poetry of Hassan Al-Matroushi, with a particular focus on comparing the evolution between the traditional Arabic prosody of Khalil (d. 175 AH), which relies on meters and poetic feet, and modern free verse that depends on the flexibility in forming the musical rhythm of the poem. The research has concluded that:
- Al-Matroushi’s poetry is characterized by eloquent language, powerful meanings, clear ideas, and a variety of rhythmic meters, making his works a fertile ground for research and study.
- Al-Matroushi paid great attention to selecting linguistic structures that achieved a special aesthetic for his poetic texts and created a diverse rhythmic pattern in his poems.
- Free verse prevailed over traditional Arabic prosody in the number of poems, with ninety poems compared to forty-three, indicating the rhythmic density provided by free verse and Al-Matroushi’s preference for it.
- Al-Matroushi diversified the traditional Arabic meters, reflecting his strong desire for rhythmic diversity and demonstrating his mastery and ability in the classical Arabic poem as well as its subject matter, which is consistent with its meter.
- Al-Matroushi combined pure and composite meters, indicating his mastery of versification in various forms of melody and rhythm.
Keywords: rhythm, poetry, vertical poetry, measured verse, Al-Matroushi.