
فضاء فن المنظور(البرسبکتیو) في مقامات بديع الزمان الهمذاني وفق نظرية جمالية الجشطالت الأدبیة A.V.G
The Perspective Art Space in Badi Al-Zaman Hamadani’s Maghamat Based on the Theory of Literary Aesthetics A.V.G
ط.د. حکیمه اکبری – الكاتبة المسؤولة : د. سمیه حسنعلیان (جامعة أصفهان، إيران)
Hakimeh Akbari – Corresponding Author: Somaye Hassanalian (Isfahan University, Iran)
د. الهام صالحی نجف آبادی (جامعة آزاد نجف¬آباد، إيران)
Dr. Elham Salehi Najafabadi (Azad University of Najaf-Abad, Iran)
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 92 الصفحة 29.
مستخلص:تعد مقامات بديع الزمان الهمذاني بمبادئها الجمالية الفريدة من الأعمال الأدبية الخالدة في الأدب العربي، التي درسها الباحثون في علم الجمال دراسة بلاغية صرفة، مع أن الجماليات الأدبية لا تنحصر في الجمال البلاغي على مستوى مكونات النص، ومن جهة أخرى فإن التركيز على التفصيل في مستوى الكلمة والجملة، وعدم الاهتمام بسياق النص والطبيعة الفنية للأدب، وفصل اللفظ عن المعنى، هو من قصور علم البلاغة في بيان جمالية الأدب.
نظرية الجشطالت الصوتية التصویرية، مع وحدة اللفظ والمعنى، والانتقال بالعلوم البلاغية من الكثرة إلى الوحدة، تسمح بتوضيح الجماليات الخاصة بمختلف الفضاءات أو المساحات الفنية، مثل التباين (الکونتراست) والمنظور والمساحة الفارغة والفضاء الإيجابي والسلبي والمأساة والكاريكاتير، وذلك على مستوى النسيج الفني الأدبي، بوصفها واحدة من الأنواع السبعة للفنون الجميلة.من أجمل تشكيلات المساحات التي تعتمد على تغير النسبة الذهبية في الأعمال الأدبية الفكاهية، هو (المنظور)، الذي يعتمد على هذه النظرية النظامية الشمولیة، مع دمج العلوم الفرعية ماوراء النص، وقانون المثلث العقلي والنسبة الذهبية، ومبادئ ترابط المعاني الاثني عشر في علم النفس الإدراكي، مثل التفاعلات بين مبدأ الشكل و الأرضیة، وتقنيات الفنون الجميلة مثل تقنية الطمس الصوتي التصویري وعكس الصورة، والإزالة والإزاحة والإستبدال، والتحويل، والتبادل والتداخل، فن التباين أو الکونتراست، ومساحة الضوء و الظل. وقد أمكن دراستها والتحقق منها في مقامات بديع الزمان الهمذاني على مستوى النص.
بينت هذه الدراسة أن مبدأ الشكل والأرضیة والإبداعات الفضائية المبنية عليه، كالمنظور في نسيج النص، هو من أهم الأسس التي تجعل هذا العمل الأدبي عملاً جميلاً وفريداً من نوعه، وتستند إلى المثلث العقلي، إذ تحتوي على خطة شاملة أو براجنانز قوية، وتشمل من حيث الجشطالتية، العشرات من الأنواع والأدوات البلاغية التي تعدّ جزءاً من المبادئ الفنية- النفسية في المنظومة البلاغیة الإبداعیة علی أساس هذه النظریة.الكلمات المفتاحية: النظرية البلاغية، جماليات الأدب، فن المنظور، ترابط المعاني، الجشطالت الأدبیة.
Abstract :
The Maghamat written by Badi al-Zaman Hamadani, with its unique aesthetic principles, is considered one of the lasting works of Arabic literature, whose beauty has been studied with mere rhetoric by the aestheticians so far, while all the beauty of a lasting work which is in the rhetorical beauty, is not limited to the level of the text components. On the other hand, considering that detailing at the word and sentence levels, ignoring the context of the text, overlooking the artistic nature of literature, and separating words and meaning are considered shortcomings of the science of rhetoric in literary aesthetics. The Gestalt theory of visual-auditory, with the unity of word and meaning, and with the aim of bringing diversity to the unity of rhetorical sciences, has made it possible the aesthetic explanation of various artistic spaces such as contrast, perspective, empty space, positive and negative spaces, tragedy and caricature in the context of literary art, as one of the seven types of fine arts. Perspective is one of the most beautiful settings (spaces) based on the change in the golden ratio in humorous literary works. According to this hybrid-systemic theory, with a combination of metatextual sciences, the law of the mental triangle, the golden ratio, and the principles of twelve associations of meanings in the psychology of learning, in Maghamat written by Hamadani, the following items are investigated at the text level: the interactions between the principle of the “Figure-Ground”, and the techniques of fine arts, like blurring and visual inversion, displacement and substitution, transformation, exchange and interference, art of contrast and “light-shade space”. This study showed that the principle of “Figure-Ground” and settings based on it, such as perspective at the level of the texture, is one of the most basic aesthetes and unique principles in the context of this literary work, which has a general design or “Strong Prägnanz” based on the mental triangle and in the Gestalt-like form, it has determined dozens of rhetorical tools under the artistic-psychological principles of this theory.
Keywords: Rhetorical theory, literary aesthetics, perspective art, association of meanings, literary Gestalt.