من الجنون إلى الجنون العاقل: دراسة سيميائية ثقافية في كتاب عقلاء المجانين للنيسابوري.
From Madness to Sane Madness: A Cultural Semiotic Study of AL-Naysaburi’s book “Wise Madmen“
الطالب الباحث عبد الحفيظ مشكوري. جامعة ابن طفيل، القنيطرة/ المغرب
Abdelhafid Mechkouri. Ibn Tofail University of Kenitra/ Morocco.
د. محسن اعمار. جامعة ابن طفيل، القنيطرة/ المغرب.
Dr. Mouhcine Amar. Ibn Tofail University of Kenitra/ Morocco.
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 87 الصفحة 51.
ملخص:
نشتغل في هذا البحث على أهم التحولات التي عرفها مفهوم الجنون وتوظيفه في الكون السيميائي العربي القديم، بالتركيز على كتاب “عقلاء المجانين” لابن حبيب النيسابوري. نهدف إلى تسليط الضوء على خطاب الجنون ودلالاته في التراث العربي، باعتبار أن هذا الخطاب قد ظل على الهامش، فلم يلقَ اهتمامًا كبيرًا من الدارسين قديما وحديثا. لتحقيق هذا الهدف، سنتوسل بمقاربة سيميائية ثقافية، تقوم أساسا على مفاهيم ومقترحات يوري لوتمان، حيث سَنُعَرِّفُ مفهومَ الكون السيميائي، باعتباره فضاءً سيميائيًا، تتخذ فيه الأشياءُ دلالتَها، كما سَنُبْرِزُ تَنْظِيمَهُ القائم على ثنائية: المركز/ الهامش، وبينهما مفهوم الحد، الذي يتميز بالتغير. سيبرز هذا البحث أن مفهوم الجنون وتوظيفه عرفا تحولات متعددة في الكون السيميائي العربي القديم، بين مرحلتي ما قبل الإسلام وبعده، بالانتقال من الجنون الشعري (توابع الشعراء) إلى جنون النبوة (وصف النبي (ص) زورا بالجنون)، ثم جنون المعصية، وصولا إلى الجنون بالله. كما سنبيِّنُ انخراط ابن حبيب النيسابوري في تعزيز هذه التحولات، وذلك عبر استراتيجية الانتقاء التي أسس عليها كتابه، حيث سيختار مجانين، لكن عقلاء، يتميزون بالانضباط للعقل الأخلاقي السائد المستمد من النسق الديني الإسلامي، مما سيعبر عن تأسيسه واحتفائه بنوع من الجنون وهو ما أسميناه بالجنون العاقل.
الكلمات المفاتيح: السيميائيات الثقافية، الجنون، الكون السيميائي، الشعر، الجنون العاقل.
Abstract
This research is meant to explore the major transformations that the concept of madness and its use in the Arabic Semiosphere has undergone, by focusing on Ibn Habib AL-Naysaburi’s book “Wise Madmen”. We will shed light on the discourse of madness and its connotations in the Arabic heritage, given that this discourse has remained on the margin, and has not received much attention from scholars either in the past or the present. To reach this objective, we will use a cultural semiotic approach, based mainly on the concepts and proposals of Yuri Lotman. We will define the concept of the Semiosphere, as a semiotic space, where things take their signification. We will also highlight its dualistic nature: centre/margin, and between them is the concept of the liminal, which is changeable. This research will highlight that the concept of madness and its use were subject to multiple transformations in the ancient Arabic Semiosphere in the pre-Islamic era and after the emergence of Islam, moving from poetic madness (disciples of poets) to the madness of prophecy (describing the Prophet (PBUH) as mad), then the madness of disobedience, and the divine madness. We will also show the involvement of Ibn Habib Al-Nisaburi in promoting these transformations, through an eclectic strategy on which his book is based, where he chooses mad people, but sane, distinguished by their discipline to the prevailing moral reason derived from the Islamic religious system, which will express his establishment and celebration of a kind of madness, which we called sane madness.
Keywords: Cultural semiotics, madness, semiosphere, poetry, sane madness.