التراث الدیني فی شعر عارف الساعدي
Religious Heritage in the Poetry of Arif Saedi
الكاتب المسؤول: د. علي باقر طاهري نيا – الباحثة معصومة تقي زاده
(قسم اللغة العربية وآدابها في كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة طهران)
Responsible Author: Dr. Ali Baqer Taheri Nia – PhD Student, Masoumeh Taghizadeh
(Department of Arabic Language and Literature، Faculty of Arts and Humanities، University of Tehran)
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 90 ص 77.
مستخلص:یعتبر استدعاء التراث ظاهرة فنیة ومفاده أن یقوم الشاعر بتوظیف النصوص التراثیة فی نصه الشعری بهدف إثراء شعره، وقد أجاد الشاعر عارف الساعدي توظیف التراث فکان یصور من خلاله واقعه الحالي ویرسم بریشة التراث حال العراق، وشکل استدعاء التراث ظاهرة بارزة فی دیوانه تستحق الدراسة؛ لذا بادرنا باستقصاء مظاهر التراث الدیني فی شعره لبیان دوره وجمالیته وأغراضه عبر المنهج الوصفی التحلیلی. خلص البحث إلی نتیجة مفادها أن الشاعر وظف التراث الدیني فی شعره لأغراض فنیة وکان الشاعر استخدمه کأحد الفنون البلاغیة التی یثري بها نصوصه الشعریة ویمنحه العمق والثراء وقد تعدد التناص الدیني فی دیوانه الشعري فظهر فی نوعین هما التناص القرآنی والروائي وکان بمجمله جید یشهد علی سعة اطلاعه علی الموروث وإجادة توظیفها فی نصوصه الحدیثة وظهر علی مستویات عدیدة تمثلت بالتناص الامتصاصي بالدرجة الأولی والتناص الحواري بالدرجة الثانیة والتناص الاجتراري بالدرجة الثالثة. وکان توظیف الشاعر للتراث فی غایة الإبداع، إذ تمیزت بالدقة الوصفیة وصحة وعیه لها وجودة صیاغته ومزح الحداثة والتراث في تصویرها.
الکلمات المفتاحیة: التراث، التناص، مصادر التراث، مستویات التناص عارف الساعدي.
Abstract:
The invocation of heritage is an artistic phenomenon that means that the poet employs heritage texts in his poetic text with the aim of enriching his poetry. The poet Arif Saedi excelled in employing heritage, as he depicted his current reality through it and drew the state of Iraq with the brush of heritage. The invocation of heritage was a prominent phenomenon in his collection of poems that deserves study; therefore, we took the initiative to investigate the manifestations of religious heritage in his poetry to clarify its role, beauty, and purposes through the descriptive and analytical method.
The research concluded that the poet employed religious heritage in his poetry for artistic purposes. The poet used it as one of the rhetorical arts that enriched his poetic texts and gave them depth and richness. Religious intertextuality was multiple in his poetry collection, appearing in two types: Quranic and narrative intertextuality. It was generally good, testifying to his broad knowledge of heritage and his proficiency in employing it in his modern texts. It appeared on many levels, represented by absorption intertextuality in the first degree, dialogic intertextuality in the second degree, and ruminative intertextuality in the third degree.
The poet’s employment of heritage was extremely creative, as descriptive accuracy, sound awareness of it, quality of its formulation, and the mixing of modernity and heritage in its depiction characterized it.
Keywords: Heritage, intertextuality, sources of heritage, levels of intertextuality, Arif Al-Saedi.