مِنْ أشكال التعبير الشّعريّ في الثّقافة العربيّة القديمة
One of the forms of poetic expression in ancient Arab culture
د. عبد الوهّاب الشّتيويّ (كلّيّة الآداب والفنون والإنسانيّات بمنّوبةـ تونس)
D. Abdel Wahab Al-Shtaiwi (Faculty of Letters, Arts and Humanities, Manouba, Tunisia)
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 90 ص 9.
مستخلص:يهدف هذا البحث إلى تعميق النّظر في مسألة جديرة بالاهتمام تتعلّق بتنوّع أشكال التّعبير الشّعريّ في الثّقافة العربيّة القديمة الذي لمْ تُوَفِّقْ أغلبُ الدّراساتِ النّقديّةِ في بيانهِ بسبب تركيزها على مصطلحيْ القصيد والقصيدة وتهميشها أشكالًا أخرى كان لها حضورها المميّز مثل الرّجز (أو الأرجوزة) والمسمّط والرّمل والتّشطير، إضافةً إلى عدم تنزيل فنّ الموشّح الأندلسيّ في إطار الدّراسات الشّعريّة. وبناءً عليه سيكون بحثنا هذا مخصّصًا لإثبات فكرة التّنوّع والتّعدّد في الشّعر العرّبي القديم وإبراز أنّ مصطلح شعر يدلّ على جنس من الكتابة الأدبيّة يحتوي داخله مجموعة من الأنواع/الأشكال المختلفة، وقد اخترنا منْها القصيد والرّجز والمسمّط والموشّح، وسنركّز على إبراز مكوّناتها البنائيّة والمضمونيّة، وبيان ما يميّز بعضها عنْ بعضٍ، ونكشفُ قيمة ما هُمِّشَ منها في النّقد العربيّ القديم والحديث على حدّ سواء، وإثبات دورها في التّعبير عنْ رؤية الشّعراء الوجوديّة والإبداعيّة في لحظات زمنيّة معيّنة، وفي فضاء مكانيّ مخصوص.
الكلمات المفتاحية: الشّعر العربيّ القديم – الأشكال الشّعريّة – القصيد – الرّجز – المسمّط – الموشّح.
Abstract:
This research aims to deepen consideration of an interesting issue related to the diversity of forms of poetic expression in ancient Arab culture, which most critical studies have not succeeded in explaining because of their focus on the terms poem and qasida and their marginalization of other forms that had their distinctive presence, such as rajaz (or arjoza), musmat, sand, and splitting. In addition to not applying the art of Andalusian muwashah within the framework of poetic studies. Accordingly, our research will be dedicated to proving the idea of diversity and pluralism in ancient Arabic poetry and highlighting that the term poetry denotes a genre of literary writing that contains within it a group of different types/forms. We have chosen from them the poems, rags, masmat, and muwashah, and we will focus on highlighting their structural and content components, explaining what distinguishes them from others, revealing the value of what has been marginalized from them in ancient and modern Arabic criticism alike, and proving their role in expressing the poets’ existential and creative vision at specific moments of time. And in a specific spatial space.
Keywords: ancient Arabic poetry – poetic forms – poems – rags – musmat – muwashah.