أسلوبيّة السرد القصصي في مجموعة (ملاحم الذاكرة) للقاص أمير ناظم دراسة تحليليّة
The stylistic storytelling in the collection of memory features of the storyteller Amir Nazim / an analytical study
أ.م.د. مصعب مكي زبيبة/جامعة الكوفة، العراق
Dr. Musab Makki Zabiba, College of Arts, University of Kufa
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 89 الصفحة 23.
مستخلص: الأديب أمير ناظم قاص وإعلامي وخبير في التنمية البشرية، عضو الاتحاد العام للأدباء والكتاب في العراق، فاز بالعديد من جوائز القصّة القصيرة في العراق والوطن العربي، من مواليد العراق ـ النجف الأشرف ـ عام 1990م، خريج اللغة العربية جامعة القادسية كلية التربية. له مجموعة قصصية بعنوان (ملاحم الذاكرة)، طبعت عام 2020، والعديد من القصص المنشورة في الصحافة العربية والعراقية. تتوارى قصة (ثورة على النهر) خلف وجهة نظر أضمرها السارد، وساندتها مجموعة من العلاقات الأسلوبيّة التي امتدت بجذورها في أعماق الفكرة الرئيسة للقصّة، فالقصّة عبّرت عن تحدّي العمل بمصداقيّة، ومقاومة الزيف، والإغراء، من قبيل: (حبّ حليم للهواء والنقاء ـ اتّهامه بالمجنون ـ السكوت والتأمّل) متصالحة مع المعنى العامّ ووجهة النظر التي تتموضع عليها فكرة القصّة. وفي قصة (الأسئلة المتكرّرة) يعمد القاص أمير ناظم إلى تشكيل منظومة تساؤلات هدفها تحريك العقول المسترخية القانعة بحياتها البائسة، ومواجهة الظلم الذي يرزحون تحت سياطه، فسارت القصّة على وفق اللغة المباشرة التوصيليّة التي لا تريد التعقيد والتشويش والتغريب؛ لأنّها تريد أن تتوصل لمتلقّيها بأقرب الطرق، فهي نتاج الفكر والمكاشفة والمطارحة، البعيدة عن الغموض.الكلمات المفتاحيّة: أمير ناظم، ملاحم الذاكرة، أسلوبيّة السرد ، دراسة تحليلية.
Abstract:
The writer Amir Nazim is a storyteller, journalist and expert in human development, a member of the General Union of Writers and Writers in Iraq, who won many short story awards in Iraq and the Arab world, born in Iraq in Najaf in 1990, a graduate of the Arabic language, University of Qadisiyah, College of Education. He has a collection of short stories entitled (Features of Memory), printed in 2020, and many stories published in the Arab and Iraqi press.
The story (Revolution on the River) hides behind the point of view of the narrator, and supported by a group of semiotic signs that extended their roots in the depths of the main idea of the story, the story expressed the challenge of working credibly, and resisting falsity, and temptation, and the semiotic signs such as: (Halim’s love for air and purity, accusing him of crazy silence and meditation) reconciled with the general meaning and point of view on which the idea of the story is located.
In the story (Frequently Asked Questions), the storyteller Amir Nazim deliberately forms a system of questions aimed at moving relaxed minds content with their miserable life, and confronting the injustice they suffer under its whips, so the story went according to the direct language of conductivity that does not want complexity, confusion and alienation, because it wants to reach its recipient in the closest ways, as it is the product of thought, disclosure and pursuit, far from ambiguity.
Keywords: Amir Nazem – Memory Features – Narrative Method – Analytical Study.