استراتيجية تأويل الأدلة الأيقونية
Iconic Evidence Interpretation Strategy
أ.د.عبد اللطيف محفوظ ، كلية الآداب والعلوم الإنسانية بنمسيك – جامعة الحسن الثاني بالدار البيضاء. المغرب
Abdeltif MAHFOUDـ Faculty of Letters and Human Sciences, Benmsik-ـ Hassan II University of Casablanca Morocco
للاطلاع على كل المقال حمل من هنا مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 83 الصفحة 63.
ملخص:
تسعى هذه الدراسة، الموسومة بـ”استراتيجية تأويل الأدلة الأيقونية”، إلى إقامة حوار نقدي مع قراءة فوكو التأملية للوحة “الوصيفات “، ونروم من خلال هذه القراءة المساهمة، إلى جانب قراءات أخرى غربية متعددة، في استقصاء آليات التحليل الفلسفي للمؤلفات الفنية. وسنهتم، خصوصا، بالنظر إلى الإمكانات الدلالية الهائلة التي يتيحها شكل تركيب اللوحة نفسها. وسنحاول، من خلال قراءتنا هذه، أن نضع دراسة فوكو في نسق تأويلي معين، وذلك بالانطلاق من فلسفة بورس، لأنه من غير المفيد ألا نقارب قراءة فيلسوف لِمُؤَلَّفٍ فني دون الاستناد إلى خلفية فلسفية عامة تهتم بمجمل أشكال التدلال (sémiosis) والتأويل، ومن بينها أشكال مقاربة الأدلة الأيقونية وتأويلها.
الكلمات المفاتيح: الأيقونة، التدلال، المقولات الفانرسكوبية، المؤولات.
ABSTRACT
This paper, tagged ” the Strategy of Interpreting Iconic Signs, aims to establish a critical dialogue with Foucault’s contemplative reading of “The Ladies-in-Waiting”, and through this contribution I hope, along with various other Western readings, to explore the mechanisms of philosophical analysis of the artistic work. I will pay a particular attention to the enormous semantic potential offered by the composition form of the painting itself. Through our reading, I will try to place Foucault’s study in a specific hermeneutical system, based on Pearce philosophy, because it is useless not to approach a philosopher’s reading of an artistic work without relying on a general philosophical background concerning all forms of sign process (sémiosis) and interpretation, including the forms of approaching iconographic signs and its interpretation.
Keywords: Icon- sémiosis, phaneroscopy, Interpreters.