“ميّة” في الشعر الجاهلي – قراءة في ضوء المنهج الأسطوري
“Myya” in pre-Islamic poetry، Reading in light of the mythical approach
أ.د. إحسان يعقوب الديك – عمر سميح عيّاش (جامعة النجاح الوطنية، فلسطين)
Prof Dr. Ihsan Yaqoob Al- Deek – Omar samih Ayyash (An-Najah National University, Palestine)
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 91 الصفحة 75.
مستخلص:
يسلط البحث الضوء على اسم المرأة “ميّة” ويزعم أن الشعراء الجاهليين لم يذكروا “ميّة” اسما لمحبوبة كما الاعتقاد السائد بأسماء النساء في مطالع قصائدهم، إنما يحمل أبعادا عديدة أخرى، لقد تقصى البحث اسم “ميّة” في اللغة العربية واللغات القديمة ووضح ارتباطه بالفكر الإنساني القديم وبيّن تجلياته بين الواقع والأسطورة، ودرسه في الشعر الجاهلي محصوراً في ثلاثة شعراء: بشر بن أبي خازم، وعبيد بن الأبرص، والنابغة الذبياني. وأظهر البحث العلاقة بين غياب “مية” وإقفار الديار ومرارة الحياة الناتجة عن غيابها وحضور طاقة الرياح والماء السالبتين. في حين أن حضورها انعكس على الأمن والحب والغزل والاستقرار النفسي والجمالي.
الكلمات المفتاحية: مية، الشعر الجاهلي، المنهج الأسطوري.
Abstract: The research sheds light on the name “Maya” and claims that pre-Islamic poets did not mention “Maya” as a beloved’s name in the opening lines of their poems, as commonly believed with women’s names in the beginnings of their verses. Instead, the name carries multiple other dimensions. The study explored the name “Myya” in Arabic and ancient languages, elucidating its connection to ancient human thought and its manifestations between reality and myth. It examines its presence in pre-Islamic poetry, particularly in the works of three poets: Bashr ibn Abi Khazim, ‘Ubayd ibn al-Abras, and al-Nabigha al-Dhubyani. The research reveals the relationship between the absence of “Myya” and the desolation of homes, the bitterness of life resulting from her absence, and the presence of negative energy from winds and water. Conversely, her presence is reflected in security, love, and romance, psychological and aesthetic stability.
Keywords: Myya, pre-Islamic poetry, mythological approach.