الصورة في الثورة التحريرية بين الرمزية التاريخية وخطاب المستعمر
The image in the liberation revolution between the historical symbolism and the discourse of the colonizer
د. مليكة بوخاري/المدرسة الوطنية العليا للصحافة وعلوم الإعلام، الجزائر
Dr .Malika Boukhari/High National School of Journalism and information science, Algeria
مقال منشور في مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية العدد 104 الصفحة 67.
ملخص:
تعتبر الصورة من بين أهم الوسائل التي ساهمت في نقل واقع الثورة التحريرية للعالم، من خلال مصورين جزائريين أو من جنسيات مختلفة، وكانت “الصورة” واحدة من أهم فواعل القوة الناعمة لتدويل الثورة التحريرية التي بلغ صداها كل العالم، لاسيما وأنَّ الرمزية التاريخية التي تنقلها الصورة من الواقع إلى المتلقي هي بمثابة شاهد على أحداث الماضي، وعلى الفاعلين في تلك الفترة من التاريخ الجزائري، فرمزية المكان وكذا الموضوع الذي تمثله الصورة يعتبر بمثابة تأريخ للأحداث التي تنقل بعين الكاميرا من خلال المصور الذي يقترح بناءً للموضوع في الإطار الذي يكون حيزاً لحياة تلك الصورة والصور.
ونهدف من خلال هذه الدراسة:
لتسليط الضوء على دور تلك الصور في كتابة جزء من التاريخ وتأريخ الفظائع الاستعمارية الممارسة على الإنسان الجزائري، خاصة في ظل تكميم الأفواه التي كانت تعمل على نقل هذه الحقائق التاريخية، ولتحقيق ذلك استعنا بالمنهج التاريخي في تقديم مختلف المصادر التي كانت بمثابة شاهد على حقبة مهمة من تاريخ الجزائر، وأهم ما توصلنا إليه من خلال بعض النماذج التي قدمناها أن الحرب التي قادتها الترسانة الفرنسية ضد الجزائر كانت ممنهجة حيث استعانت فيها بمختلف الوسائل الممكنة، وبالمقابل فإن تلك الصور الثابتة طوعت فرنسا للاعتراف بجزء من جرائمها لاسيما التي كانت في 17 أكتوبر 1960، وبقيت تلك الصور شاهداً على النضال ضد قوى الاستعمار و على الثورة التحريرية.
الكلمات المفتاحية: الصورة، إيلي كاغان، محمد كواسي، الثورة، المصورون.
Abstract :
The image is among the most important means that contributed to conveying the reality of the Algerian liberation revolution to the world, through Algerian photographers or foreign ones. It was one of the most important soft power actors for the internationalization of the liberation revolution, which resonated all over the world, especially since the historical symbolism that the image conveys from reality to the recipient. Indeed, it is a witness to the events of the past, and to the actors in that period of the Algerian history. The symbolism of the place as well as the captured subject serves as a historiography of the events that are transmitted with the eye of the camera through the photographer who proposes a construction of the subject in the framework that is a space for the life of images, and we aim through This study to shed light on the role of those images in writing part of the history of the colonial atrocities practiced on the Algerian, especially in light of the muzzling of the mouths of those who worked to convey these historical facts. To achieve this, we used the historical method in presenting the various sources that were a witness to an important era of the history of Algeria. and the most important thing we reached through some of the models that we presented is that the war led by the French arsenal against Algeria was systematic and used various possible means. Moreover, these images pushed France to admit part of its crimes, especially the killing and abuse committed by the French police in Paris on October 17, 1960.
Keywords: Image, Elie Kagan, Mohamed Kouassi, revolution, photographers.