تراسل الحواس في النص القرآني: الجماليات والتجليات
Correspondence of the Senses in the Qur’anic Text: Aesthetics and Manifestations
د. هاني إسماعيل رمضان/ جامعة جيرسون، تركيا
Dr. Hany Ismail RAMADAN / Giresun University, Türkiye
مقال منشور في مجلة جيل العلوم الإنسانية والاجتماعية العدد 102 ص 71.
ملخص:
النص القرآني معجزة لغوية باقية على مر العصور، وإن تبدلت الطبائع وتباينت الأذواق، وذلك لما فيه من جماليات اللغة، وتجلياتها البلاغية، فمثل النص القرآني كمثل اللؤلؤ الذي كلما تجليه يزداد بريقا وجمالا. وبالرغم من كثرة الدراسات التي تناولت النص القرآني بالسبر والغور، كاشفة عن أسرار بيانه، وبراعة نظمه، وفصاحة لفظه، وتناسق تراكيبه؛ فإنه مازال يحوي بين دفتيه الكثير والكثير من سحر البيان وأسرار البلاغة، مما يستدعي مداومة النظر في آياته وسوره لتدبر معانيه ومبانيه، مع توظيف كل ما يمكن توظيفه من المناهج اللغوية والأدبية الحديثة لاستجلاء جمالياته ودلالاته.
من هذه المنطلق جاءت هذه الدراسة التي تسعى إلى تناول ظاهرة تراسل الحواس في النص القرآني تأصيلا وتطبيقا، لتميط اللثام عن تجلياتها وجمالياتها، في مقاربة تستلهم أدوات البلاغة الجديدة، مع استرشادها بالدرس البلاغي القديم، في محاولة للمزواجة بين التراث والمعاصرة، مزاوجة تقوم على التكامل لا التصارع.
فالإعجاز القرآني دائم بدوام النص، وهو متجدد بتجدد الأفهام والأذواق، وبما أنه معجزة إنسانية خالدة، لا بد أن تحتوي نصوصه على بلاغة إنسانية لا تتصادم مع الحاجز اللغوي وتتجاوز الحاجز النفسي، بلاغة تقوم على المشترك الإنساني، ولا تقف عند حدود جنس دون جنس، فيتذوقها العربي والأعجمي على حد سواء، أليس القرآن معجزة للعالمين؟
وعليه جاء تقسيم هذه الدراسة على النحو التالي:
مفهوم تراسل الحواس، لغة واصطلاحا.
القيم الجمالية لتراسل الحواس.
تراسل الحواس بين النص القرآني والنص الأدبي.
تجليات تراسل الحواس في النص القرآني وجمالياته.
الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم – الأدب – المجاز – الرمزية – البلاغة القرآنية – تراسل الحواس.
Abstract :
The Qur’anic text is a linguistic miracle that remains throughout the ages, even if nature and tastes change. This is due to the beauty of language and the rhetorical manifestations it contains. The Qur’anic text is like a pearl, which increases in luster and beauty as it is revealed.
Despite the many studies that have dealt with the Qur’anic text, its explanation’s secrets, and its organization’s ingenuity, it still contains much of the magic of eloquence and the secrets of eloquence.
This requires continuous consideration of its verses and surahs to contemplate their meanings and principles while employing all modern literary approaches to clarify their aesthetics and connotations.
This study seeks to address the phenomenon of the correspondence of the senses in the Qur’anic text, both rooted and applied, to marry heritage and modernity—a marriage based on complementarity and not conflict.
The Qur’anic miracle contains a human eloquence that does not clash with the linguistic barrier. It also transcends the psychological barrier. It is an eloquence based on common humanity, enjoyed by Arabs and non-Arabs alike. Isn’t the Qur’an a miracle for the world?
Therefore, this study includes the following:
Definition of the Correspondence of the Senses.
Aesthetic values for the correspondence of the senses.
The correspondence of the senses between the Qur’anic text and the literary text.
Manifestations of the communication of the senses in the Qur’anic text and its aesthetics.
Keywords : The Holy Qur’an – Literature – Metaphor – Symbolism – Quranic Rhetoric – Correspondence of the Senses