تجليات نمط الأم الأولي في معلقة امرئ القيس
Manifestations of the mother’s primary style in the Mu’allaqah of Imru’ al-Qais
خالد فريد عياش ـ جامعة النجاح الوطنية/ نابلس/ فلسطين
Khaled Farid Ayyash An-Najah National University/ Nablus/ Palestine
أ.د. إحسان الديك ـ جامعة النجاح الوطنية/ نابلس/ فلسطين
Ihsan Al deek An-Najah National University/ Nablus/ Palestine Professor
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الأدبية والفكرية العدد 87 الصفحة 71.
الملخّص:
وجّه البحث أنظاره صوب تجليات الأم البدائية في معلقة امرئ القيس، فقد أماط اللثام عن وجهها، وأزاح الستار عن صورها المختلفة، فهي بغية مقدّسة، وهي مرضعة أو حبلى، وهي كالظبية، أو البيضة، أو النخلة، فهذه الأم التي تطرّق إليها الشاعر، ليست حقيقيّة من لحم ودم، وإنما كانت الأم الكبرى/ عشتار القابعة في قعر اللاوعي الجمعي المشترك بين الشعوب.
الكلمات المفتاحية: معلقة امرئ القيس، اللاوعي الجمعي، نمط الأم الأولي، الأم البغي، الأم الحبلى والمرضع، الأم الظبية، الأم البيضة، الأم النخلة.
Asstract:
The research focussed its attention on the manifestations of the primitive mother in the Mu’allaqah of Imru’ al-Qais. He removed the veil from her face and unveiled her various images. She is a sacred prostitute, and she is breastfeeding or pregnant, and she is like a doe, or an egg, or a palm tree. This mother, whom the poet addressed, is not real, made of flesh and blood, but she was the Great Mother/Ishtar, who resided at the bottom of the common collective unconscious among nations.
Keywords: The Mu’allaqah of Imru’ al-Qais, the collective unconscious, the primary mother pattern, the prostitute mother, the pregnant and breastfeeding mother, the doe mother, the egg mother, the palm tree mother.