ظاهرة الانزياح التركيبي ودلالاتها في أشعار ناصر البدري (ديوان لا ماء في النهر أنموذجًا)
The phenomenon of structural displacement and its implications in the poems of Nasser Al-Badri (Diwan la mae fi Al-nahr as a Model)
إلهام اكبري. طالبة ماجستير، جامعة خليج فارس بوشهر/ إيران
Elham akbari. Master’s student. Persian Gulf Bushehr University/Iran
الدكتور علي خضري. أستاذ مشارك، جامعة خليج فارس بوشهر/ إيران
Dr. Ali Khezri. Associate Professor. Persian Gulf Bushehr University/Iran
الدكتور سيّد حيدر فرع شيرازي. أستاذ مشارك، جامعة خليج فارس بوشهر/ إيران
Dr. Syed Haidar fare Shirazi. Persian Gulf Bushehr University/Iran
مقال منشور في مجلة جيل الدراسات الادبية والفكرية العدد 84 الصفحة 29.
ملخّص:
يُعدّ الانزياح من أهمّ المصطلحات النقد العربيّ المعاصر، الّذي يُعرف بكسره للضوابط اللّغويّة واجتيازه للأساليب التقليديّة في إنشاء الصنعة الأدبيّة، وكثيراً ما يعتمد الأديب توظيف هذا الأسلوب لتحقيق مسألة كان من الصعب تحقيقها بواسطة القواعد اللّغويّة الثابتة. وبما أنّ التركيب هو الركن الركيز والبنية الأساسيّة الّتي تقوم عليه اللّغة ويلعب دوراً أساسيّاً في بناء القصيدة ودلالالتها، فقد سعى هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي-التحليلي، الإلمام بالانزياحات التركيبيّة في ديوان “لا ماء في النهر” وتسليط الضوء على أهمّ أنماطها وتتبّع جماليّتها الدلاليّة. وقد توصّلنا إلى أنّ البدري قد وظّف أنماطاً عدّة من الانزياح التركيبي في ديوانه وقد جاء بكلّ نمط لغرض معيّن، وكان أبرزها: التقديم والتأخير، الحذف، والالتفات والّتي اتّخذها الشاعر وسيلةً لبيان رفضه وانزياحه لما يحيط به من ذلٍّ وقهرٍ وأن يظهر إبداعه ويتخطّي حدود اللّغة ويخلق ما عجزت الثوابت الشعريّة عن خلقه.
الكلمات المفتاحيّة: الشعر العربيّ المعاصر، الانزياح، الانزياح التركيبي، ناصر البدري، ديوان “لا ماء في النهر”.
Abstract
The exodus is one of the most important terms of contemporary Arabic criticism, which is known for breaking linguistic controls and passing through traditional methods in creating literary craft, and the writer often deliberately employs this method to achieve an issue, which was difficult to achieve by fixed linguistic rules. Since the structure is the main pillar and the infrastructure on which the language is based and plays an essential role in the construction and significance of the poem, this research sought, according to the descriptive-analytical approach, to familiarize yourself with the compositional trends in the Diwan, highlight its most important patterns and follow their linguistic and semantic aesthetics. We concluded that Al-Badri has employed several patterns of synthetic shipping in his book, la mae fi Al-nahr, and he came in every pattern for a specific purpose, the most prominent of which were: submission and delay, deletion, and attention, which the poet took as a means to show his rejection and his exaltation of the humiliation and oppression surrounding
Keywords: Contemporary Arabic poetry, excretion, synthetic shift, Nasser Al-Badri, Diwan “la mae fi Al-nahr”.